Utbildning på nätet eller på campus?

Funderar du på att skaffa dig en universitetsutbildning? Då står du inför valet huruvida du föredrar att läsa din kurs på nätet eller på campus. Kanske lockar universitetslivet tillsammans med andra studenter i en ny stad eller så tvekar du inför att dra upp rötterna och flytta. Oavsett hur tankarna går kan det finnas skäl att fundera på att läsa samma kurs på nätet. Många universitet väljer nu att ge sina kurser online för att fler ska få chansen att gå den och det ger dig möjligheten att läsa din utbildning samtidigt som du behåller din nuvarande livssituation.

Skillnaden mellan att skaffa sig en utbildning på nätet jämfört med att göra det på campus är framför allt att det första alternativet ger dig en utökad flexibilitet. Distanskurserna hos de svenska universiteten kommer i huvudsak i två olika former: dels distanskurser utan krav på fysiska träffar, dels distanskurser med ett fåtal träffar per termin. I dessa senare fall behöver du därför ta dig till universitetets lokaler några gånger för att få godkänt i kursen. Det kan vara svårt för dig som till exempel bor utomlands och inte besöker Sverige så regelbundet.

Choosing MBA Master of Business Administration program

Om du väljer en distansutbildning utan krav på fysiska träffar har du full frihet att befinna dig var som helst i hela världen. Eftersom distansutbildningar är CSN-berättigade så länge de ges av en godkänd svensk högskola kan du få både bidrag och ta lån för att gå kursen. Det betyder att du har en inkomstkälla som endast kräver en internetuppkoppling. Eftersom det ofta krävs att du deltar på virtuella möten kan det dock vara påfrestande om du bor i en annan tidszon och måste gå upp mitt i natten för dina studier.

En högskoleutbildning på campus har förstås andra fördelar. Även om det kräver att du infinner dig på en särskild plats åtminstone ett par gånger i veckan har du möjligheten att skaffa nya vänskaper tack vare de verkliga mötena med människor som sker regelbundet på universitetet. Om du känner att du redan har en stabil livssituation och inte har tid för att gå på föreläsningar mitt på dagen är kanske distansstudier ett bättre alternativ för dig.