Udda onlinekurser

De flesta onlinekurserna rör sig inom vanliga ämnesområden som historia, ledarskap, ekonomi o.s.v. Utbudet av kurser som går att läsa har dock exploderat under senare år. Det gör att du nu kan läsa kurser som är väldigt udda. I det här inlägget kan du läsa om några av dem.

Många onlinekurser går att läsa via mobiltelefonen, men för att kunna göra det krävs såklart att din telefon är hel. Gigamex lagar din mobiltelefon för en billig peng, för de vanligaste skadorna tar det inte mer än en liten stund. Hos Gigamex kan du laga iphone x såväl som Androidmobiler. De säljer dessutom begagnade mobiltelefoner med garanti. Det betyder att de går igenom varje mobil de säljer för att säkerställa att dess funktionalitet är så gott som ny.

Telepatisk kommunikation med ditt husdjur

Hundviskaren var ett populärt TV-program som gick för några år sedan som handlade om en man som var duktig på att kommunicera med hundar. Mig veterligen använde han inte telepati. Hos Udemy finns en kurs som lär dig hur du kommunicerar telepatiskt med din hund, katt eller vad du nu har för husdjur.

Musik som biologi

Den här kursen handlar om musikens biologiska inverkan, vilket må låta konstigt utifrån perspektivet att vi typiskt tänker oss musik som ett emotionellt fenomen. Det är dock inte så konstigt som det låter. Faktum är att det verkar som att vi är genetiskt programmerade att tycka om musik.

Antikviteter och kriminalitet

En smal kurs i kriminologi som valt det udda underområdet stölder av antikviteter. I kursen som ges av Glasgows universitet får man lära sig om de politiska, sociala och moraliska aspekterna av att stjäla och sälja antikviteter. Nu är det inte jättevanligt med kriminalitet som konststölder, men det förekommer. Konststölder från muséer och konsthallar är vågade men förekommer. Det må med andra ord vara en udda kurs, men den är inte helt irrelevant.

Wrestling

Det prestigefulla universitetet Massachusetts Institute of Technology (MIT), en amerikansk motsvarighet till svenska Kungliga tekniska högskolan, har en onlinekurs som heter ”Topics in Comparative Media: American Pro Wrestling”. Det är en kurs som går igenom historien och kulturen runt amerikansk wrestling. Under kursen får du lära dig hur tekniska förändringar i TV-industrin påverkade stilen inom wrestling, samtidigt som karaktärerna påvisar förändringar i normerna som omger maskulinitet.

Kurs i fe-shamanism

Listan avslutas med den förmodligen mest udda kursen. Udemy har en kurs som påstås kunna hjälpa dig återupptäcka urgamla kunskaper i shamanism. Under kursen får du bland annat lära dig att utföra ritualer som sägs ge dig en brygga in i feérnas värld. Priset? Det kostar inte mer än ca. 110 kr att få tillgång till de här magiska kunskaperna. Det är vad vi traditionellt kallar för ”ett fynd”!