Få livet att gå ihop med studier online

Många människor drömmer om att studera vidare för att byta bana i livet eller kanske utvecklas inom det yrkesområde man redan valt. Ibland sätter dock livet käppar i hjulet vilket gör det svårare att studera. Kanske har du familj eller jobb som gör det omöjligt att flytta till den ort där utbildningen bedrivs? Kanske har du inte tid eller möjlighet att ständigt befinna dig på skolan även om den ligger i närheten? Eller så kanske du bara tycker om den frihet det innebär att kunna

resa och studera samtidigt.

Att studera online är ett bra alternativ för den som vill [gå vidare i livet:Ledarskapsutbildning] utan att behöva låsa sig vid en specifik plats. Det är perfekt om du vill kombinera studier med familj, arbete eller resor, eller om du bara föredrar att studera hemma istället för på plats.

Frihet under ansvar

Att det krävs mer ansvar att studera online än att studera på plats är lite av en myt. Att studera innebär alltid ett stort ansvar att läsa det som läsas skall, att hålla deadlines och att lägga ner den tiden som krävs. Och även om du pluggar på en skola så kommer du behöva lägga ner mycket arbete även utanför skolan. Skillnaden är att du inte står ansikte mot ansikte med lärare eller studiekamrater som annars i viss mån kan ha en peppande effekt. Därmed krävs det lite mer eget ansvar att plugga online, men skillnaden är inte så stor som vissa tror. En god idé är att skapa rutiner som passar just dig och ditt liv, genom att till exempel avsätta tid som enbart läggs på studier, och då tvätt, städning, barn och vänner får ta ett steg tillbaka.

Massive Open Online Course

Onlinekurser har funnits länge i Sverige men nu börjar en ny typ av onlinekurs ta mer och mer plats i det svenska samhället såväl som i resten av världen. Nämligen MOOC (Massive Open Online Course). Utbildningsformen bygger på att ett stort antal elever eller studenter får tillgång till utbildningsmaterialet gratis, samtidigt som utbildningen finansieras av en rad tilläggstjänster som vissa studenter använder sig av. På det sättet kan tusentals människor ta del av samma utbildning som tidigare bara var ett fåtal förunnat. Tilläggstjänster som kostar pengar kan exempelvis vara handledning av utbildad lärare, litteratur eller giltig examinering

Den stora fördelen med denna utbildningsform är att du som student inte behöver bli antagen till utbildningen. Istället räcker det att registrera sig och gratis ta del av materialet och påbörja utbildningen för att sedan fatta beslut om ifall du vill examineras eller om du behöver någon av de andra tilläggstjänsterna. En av föregångarna var det amerikanska universitetet MIT som startade denna verksamheten redan 2002 och sedan dess har det spridit sig över världen och blivit ett populärt sätt för människor i Jordens alla hörn att skaffa sig en god utbildning.